ناوگان بزرگی از شناورهای ماهیگیری ایران بیش از یک سال است که به طور غیرقانونی در آبهای سومالی فعالیت می کنند و باعث نابودی سهام ماهی در کشوری می شود که یک یا سه نفر از آنها با کمبود شدید مواد غذایی روبرو هستند.
درخواست سومالی از ایران برای تحقیقات در رابطه با شناور های ماهیگیر
دولت سومالی که قادر به پلیس در ساحل وسیع خود نیست ، نسبت به امنیت غذایی و امنیت دریایی ابراز نگرانی کرده و از ایران خواسته است که تحقیقات کند.
تجزیه و تحلیل توسط دیده بان جهانی ماهیگیری ، غیرانتفاعی که کشتی ها را ردیابی می کند ، و Trygg Mat Tracking ، یک سازمان غیردولتی که اطلاعات و تجزیه و تحلیل شیلات را به کشورهای ساحلی آفریقا برای کمک به مبارزه با ماهیگیری غیرقانونی ، کنترل نشده و گزارش نشده (IUU) ارائه می دهد ، نشان می دهد که می تواند یکی از بزرگترین عملیات ماهیگیری غیرقانونی در جهان.
دولت سومالی تجزیه و تحلیل خود را با مقامات ایرانی و دیده بان شیلات ، کمیسیون تن ماهی اقیانوس هند (IOTC) به اشتراک گذاشته است.
شواهد جمع آوری شده توسط سازمان های غیردولتی حاکی از آن است که ناوگان ایرانی می تواند شامل 192 فروند کشتی باشد ، شش برابر اندازه ناوگان ماهی تن 31 چینی که مجوز ماهیگیری پایدار در آبهای سومالی را دارند.
آنها می گویند ناوگان ایرانی از ژانویه سال 2019 تا آوریل 2020 در سومالی و همچنین در یمن مشغول به کار بوده است. برخی از آنها ماهیگیری در نزدیکی ساحل ، در منطقه ای که برای ماهیگیران صنایع دستی این کشور کنار گذاشته شده بود کشف شدند.
عبدالحیی بیدان ورشام ، وزیر شیلات و منابع دریایی سومالی ، خواستار همکاری از ایران شد. وی گفت: "صید غیرقانونی توسط سومالی تحمل نخواهد شد. اوضاع مربوط به حضور ناوگان ایرانی در آبهای سومالی ، همچنان دغدغه دیرینه جمهوری فدرال سومالی است و صید غیرقانونی ، بدون گزارش و کنترل نشده در آبهای سومالی تهدیدی جدی برای امنیت غذایی ، توسعه اقتصادی ، حاکمیت و بوم شناسی دریایی محسوب می شود. از سومالی. "
15 میلیون نفر از مردم سومالی در حال حاضر تهدیدهای متعددی را برای امنیت غذایی تجربه می کنند ، از جمله طاعون مداوم ملخ بیابانی و خشکسالی های قبلی که باعث ایجاد سیل فلش و همچنین Covid-19 شده اند. سازمان ملل متحد هشدار داده است که حدود 2.7 میلیون نفر با کمکهای بشردوستانه با بحران ناامنی غذایی روبرو هستند ، در حالی که 2.9 میلیون نفر دیگر نیز تحت تأثیر مواد غذایی قرار دارند.
سومالی دارای 2 هزار مایل خط ساحلی ، بزرگترین در آفریقا است ، اما سالها جنگ داخلی و بی ثباتی باعث شده است که نتواند به طور موثر پلیس های آب خود را اداره کند. این ماهیگیری با IUU گرفتار است که به گفته خودش دزدی دریایی را تشویق می کند.
از سال 2018 ، این کشور ، بخشی از FishiAfrica ، کارگروه کشورهای آفریقای شرقی ، IOTC و سازمان های غیر دولتی که برای مبارزه با ماهیگیری IUU همکاری می کنند ، 1 میلیون دلار سال از مجوزهای ماهیگیری فروخته شده به چین دریافت می کند. سی و یک کشتی چینی مجاز به ماهیگیری در خارج از 25 مایل هستند.
دانکن کوپلند ، تحلیلگر ارشد TMT ، گفت که وی از کشتی های غیرقانونی در منطقه آگاه است اما تجزیه و تحلیل او ، که با استفاده بیشتر از نرم افزار اجتناب از برخورد توسط کشتی های ایرانی امکان پذیر است ، نشان می دهد "مقیاس بسیار مبهم است".
کوپلند گفت: "ما شاهد تعداد زیادی کشتی هستیم." وی گفت: "فراتر از آن است که هر برنامه مدیریتی می تواند با آن مقابله کند. این تلاش ماهیگیری بسیار زیاد برای منطقه است. این در حال کاهش سهام است. "
کشتی های ایرانی در سومالی
در حالی که گزارش هایی درباره صید غیرقانونی گسترده در سومالی توسط کشتی های ایرانی و سایر کشتی ها مدتی است که شناخته شده است ، این مقیاس تاکنون ناشناخته بود. کشتی ها در منطقه استفاده از سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) را بر روی قایق ها و چرخ دنده های خود شروع کرده اند ، همچنین امکان ردیابی آنها با ماهواره ها نیز فراهم می شود.
کوپلند اظهار داشت ، کشتی هایی که بیشتر پرچم آنها به سمت ایران است ، آشکارا به طور غیرقانونی کار می کردند. آنها همچنین تعداد کشتی های کمتری را پیدا کردند که به پاکستان ، هند و سریلانکا پرچم می خورد.
وی گفت: "براساس قانون سومالی ، کشتی های مجاز برای ماهی تن باید از طرف دولت فدرال مجوز بگیرند. هیچکدام از این کشتی ها نبوده اند. "
"مشخص نیست از چه وسایل ماهیگیری استفاده می کنند ، اما علائم این است که آنها از شبکه های رانش استفاده می کنند که منجر به ایجاد عوارض جانبی زیادی می شود و این یک اثر بزرگ ضربه است."
چارلی کیلگور ، مدیر تجزیه و تحلیل شیلات در ساعت جهانی ماهیگیری ، گفت که کشتی های خارجی در نزدیکی ساحل مشاهده شده اند ، منطقه ای در سومالی برای ماهیگیران محلی کنار گذاشته است.
برخی از کشتی ها می توانند به روستاها نزدیک باشند و به نظر می رسد لنگر انداخته اند. ما قایق هایی را می بینیم که نزدیک ساحل ماهیگیری می کنند. این امر روی شیلات خانگی تأثیر خواهد گذاشت. تعداد کشتی ها و تعداد روزهای صید ماهیگیری - 2،533 روز - قطعاً تأثیرگذاری بر سهام خواهد داشت. "
"برای آنها که سعی کنند پایدار باشند و این کار را ادامه دهند ، تمام تلاش ها را بی معنی می کند."
"ما امیدواریم که ایران و پاکستان با سومالی و IOTC درگیر شوند و برای یافتن راه حلی برای این کار تلاش کنند."
TMT داده های AIS را از ناوگان با تصاویر ماهواره ای در منطقه تأیید کرد. تصاویر ماهواره ای حاکی از وجود تعداد زیادی کشتی ، برخی از آنها از AIS استفاده می کردند ، در حالی که برخی دیگر اینگونه نبودند ، و این باعث می شد که تحلیلگران بر این باورند که تعداد واقعی کشتی ها به مراتب بیشتر از 192 است.
در بیانیه ای ، کریستوفر اوبراین ، دبیر اجرایی IOTC ، گفت: "دبیرخانه IOTC عملکرد تحقیقاتی ندارد. در حال حاضر موضوع بین سومالی و جمهوری اسلامی ایران است. "
IOTC وظیفه دارد اطلاعات و اطلاعاتی را از اشخاص ثالث درباره ماهیگیری ادعا شده توسط IUU بر روی پرچم هر کشتی بگذارد. در صورت درخواست یک کشور دیگر ، کشور پرچم وظیفه دارد ظرف مدت 60 روز تحقیق و گزارش به IOTC را ارائه دهد.
- ۹۹/۰۴/۰۹
بروند خوشحال باشند که کشتیهایشان را نگرفتیم
دزدهای دریایی ملعون